محصولات  دوشی عبارت اند از محصولات عمده آن گندم، برنج، پنبه، پسته، خربوزه ،تربوز ومیوه جات چون شفتالو، توتتتت ،زرد آلو ،سیب  وغیره میباشد. ولسوالی دوشی  با داشتن ذخایر ومعادن سرشار ذغال سنگ، گچ،چونه، سنگ مرمر ، طلا وغیره میباشد .

دراین ولسوالی به  تعداد ( 30 ) باب مکتب و ( 4 ) باب کلنیک و 1 باب شفاخانه20 بستر دولتی ویک باب شفاخانه 20 بستر خصوصی  فعالیت دارد همچنان یک موسسه تحصیلات عالی وسه شعبه  تربیه معلم  فعالیت دارد.

وجه تسمه دوشی :

دوشی در کلیمات وعبارات زیادی بکاربرده شده است :که عبارت اند از دوشیدن شیر حیوانات ،باهم هم بودن ودر کنار هم بودند،(دوشادوش) ونشانه زنی هم گفته میشود .چنانچه که ولسوالی دوشی را از همین نام که تا هنوز کدام مورخ در این باره واز اثار بجا ماند ه آن یاد نکرده واسمی از آن نبرده است که معنی وقعی آن چیست ؟

به گفته بزرگان منطقه که هرکس نظر ورایت خود را دارد میگویند : کلیمه دوشی از  دوشیدن شیر حیوانان گرفته شده بخاطر اینکه در زمانه های قدیم ودر زمان قلمرو آریائی ها مردمان وقت همه مالدار ورمه دار بودند واین مناطق بخاطر داشتن مراتع سرسبز وآب فراوان در فصول سال جای مالداری بوده ورمه های آنها بنابر داشتن شیر فراوان که از آن استفاده مینمودند از این منطقه دوشیده میشده اینجا را بنام دوشی مسمی نمودند متفق القول .

نام دیگر به روایت بزرگان منطقه : در جنگهای آن زمان این منطقه سوق الجیشی بوده از دوکوه یا تپه متوسط در مقابل هم قرار داشته وجنگهای تن بتن در میدان که امروز زمین های زراعتی است میشده وبه از ختم جنگ هر کس به اردوگاه خود در تپه ها بالا میشده (شینک) یا محل دید جنگجویان که بعدها وبمرور زمان به دوشی تبدیل شده است .متفق القول .


ادامه مطلب ...

احترامات:

با سلام و احترام خدمت تمام بیننده گان وبلاگ دوشی سبز، امید که معلومات هایی که در این وبلاگ به نشر می رسد سبب غنامندی، داشته های فرهنگی درباره محیط و اطراف دوشی گردد.