رب

رب:

مواد لازم:

·         بادنجان رومی          مقدار دلخواه

·         نمک                     مقدار لازم

·         روغن                    مقداری

طرز تهیه:

برای تهیه رب باید بادنجان رومی خوب رسیده و سرخ باشد و به هر اندازه که رومی گوشتی و کم آب باشد بهتر است. رومی ها را خوب شسته و داخل ظرف پلاستیکی که سرپوش داشته باشد ریزه ریزه می کنیم و مقداری نمک نیز به آن اضافه می کنیم. باید نمک با تمام رومی های ریزه شده مخلوط شود و سپس سرپوش ظرف را محکم بسته برای سه روز در زیر آفتاب می گذاریم تا خوب ترش کند و به راحتی پوست های رومی را بتوان جدا کرد.

برای جدا کردن پوستهای رومی باید با دست آنها را به هم زد و مانند خمیر در آورد وقتی از جدا شدن پوست رومی مطمئن شدیم باید پوست و دانه های رومی را جدا کنیم و برای این کار می توان از چلوصاف (صافی) استفاده کرد. و سپس می توان مخلوط رومی را داخل دیگ ریخته و روی آتش قرار داد. آنقدر می جوشانیم تا رب سخت شود البته باید هر چند دقیقه برای اینکه ته دیگ نسوزد با کفگیر خوب مخلوط کرد. زمانیکه رب به غلظت دلخواه مان رسید می توان ان را داخل پتنوس کشید و برای یک روز در زیر آفتاب قرار دهیم و هر نیم یا یک ساعت با قاشق آن را به هم بزنیم تا رنگ آن یکسان شود. این کار باعث می شود تا آب رب کاملا خشک و رب خوش طعم و خوش رنگ شود.

نکته: زمانیکه رب رو به سخت شدن می رود ممکن است به صورت حباب از دیگ بپرد، برای جلوگیری از این کار می توان مقدار کمی روغن به آن اضافه کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد