مرور بر وضعیت روند توزیع تذکره در ولایت بغلان و واحد های اداری آ

مرور بر وضعیت روند توزیع تذکره در ولایت بغلان و واحد های اداری آن

مقدمه :

اداره ثبت واحوال نفوس درچوکات قوماندانی امینه فعالیت داشته  ومطابق قوانین ثبت واحوال نفوس که دارای 12 فصل و 85 ماده میباشد. مطابق تشکیل منظورشده آمریت های ثبت واحوال نفوس در14 واحد اداری وجود داشته، که مامورین آن اجراات ووظایف شان را مطابق قانون قانون ثبت واحوال ونفوس پیش میبرند. بعد ازسقوط حکومت سردار دارود خان وتداوم جنگهای 33 ساله مشکلات متعدد را فرا راه  پروسه  توزیع تذکره دراین ولایت بوجود آورده است.  با سقوط  واحد های اداری درتحولات رژیم های سیاسی ونظامی  سوابق وکتاب های اساس در وقت وزمان  آن به اداره ثبت واحوال نفوس مرکز مواصلت نورزیده. ودر مرکز تنها کتاب های توزیع عمومی سالهای قبل (1353 الی 1354) که از آرشیف ثبت واحوال نفوس فوتوکاپی شده وجود دارد که فعلا برویت آن مطابق قوانین ثبت واحوال نفوس  واصول کاری اداره اجراات صورت میگیرد. مشکلات موجود در رابطه به توزیع تذکره مطابق قوانین اداره شکل زنجیری بخود داشته وعوامل مختلف چون هجرت ها بیجا شدن ها در داخل وخارج کشور بدبختی ها وتغیر رزیم ها عوامل بوده که پروسه توزیع تذکره وادارات ثبت واحوال نفوس را به مشکلات جدی مواجه ساخته است.

ماده -11 قانون ثبت واحوال نفوس تذکره باساس تثبیت هویت شخص توزیع میگردد.

ماده -13 این قانون درمورد صراحت دارد (کسیکه هویت وی بنابر علل در محل مربوط تثبیت شده نتواند با تصدیق دو نفر افغان یا اداره رسمی طبق حکم ماده 11 این قانون میتواند از اداره ثبت واحوال نفوس مربوط تذکره اخذ نماید.

مطابق حکم ماده 26 قانون ثبت واحوال نفوس توزیع تذکره برای کوچی ها به اساس محل بود وباش تابستانی یا زمستانی صورت میگیرد.

باساس حکم ماده 29 تذکره کوچی بعد از تصدیق هویت از طرف ولی یا قریب قانونی وتائید سرخیل کوچی توزیع میگیرد.

طبق حکم ماده 30 در صورتیکه کوچی شرایط حکم فقره (8) ماده دوم این قانون را از دست دهد تابع احکام نفوس مسکون قرار میگیرد.

فقره (8) ماده  این قانون درمورد چنین صراحت دارد ( آنعده اتباع افغانستان که محل سکونت دائیمی وملکیت غیر منقول نداشته نظر به شرایط جوی واقلیمی از یک محل به محل دیگر در سیرحرکت میباشند کوچی گفته میشود .طبق صراحت ماده (64) تعین سن اشخاص بعد از (6) سالگی از صلاحیت رئیس ومعاون ثبت واحوال نفوس میباشد.

باساس حکم ماده (66) این قانون  والی و ولسوال به مشوره مامورین ثبت واحوال نفوس  سازمان دولتی محل و در خارج از کشور آمر نماینده گی سیاسی و قونسلی افغان نیز صلاحیت تعین سن اشخاص را بعد از (6) سالگی دارند.

طبق مفاد ماده (68) قانون متذکره اصلاح سن در صورت تفاوت ظاهری الی تکمیل سن 18 از صلاحیت رئیس یا معاون ثبت واحوال نفوس است والی  و ولسوالی نیز میتوانند به مشوره مامورین ثبت واحوال نفوس اصلاح سن نمایند. اصلاح سن صرف برای یکمرتبه  صورت میگیرد.

طبق حکم ماده (77) اخذ تذکره تکراری به منظور تقلب جرم پنداشته شده وعامل آن قابل تعقیب عدلی وقانونی میباشد.

باساس حکم ماده (79) این قانون  در صورتیکه در تعین سن طفل نظر به گزارش ولی یا قریب قانونی وی بیشتر از 5 سال تفاوت دیده شود موضوع قابل تعقیب عدلی وقانونی میباشد.

مطابق ماده (84) این قانون به جز از مراجع که این قانون حکم نموده است هیچ مرجع دیگر حق تحریر مهر وامضاء را در تذکره ندارد در صورت تخلف تحت تقیب عدلی و قانونی قرار میگیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد