استراتیژیک پلان وزارت تحصیلات عالی


استراتیژیک پلان وزارت تحصیلات عالی

پیشـگفتــــار

این مجموعه که تحت عنوان پلان استراتیژیک وزارت تحصیلات عالی افغانستان نهایی شده است، حاصل ارزیابی های واقعبینانه و علمی تعدادی از متخصصین داخلی و خارجی از وضعیت عالی در کشور ما افغانستان میباشد،که پس از نشست ها و مطالعات زیاد تهیه گردیده است.

میتوان ادعا کرد، که این پلان استراتیژیک مطابق نیاز های ملی ما تهیه و ترتیب گردیده و در هم آهنگی با تحولات آموزش عالی امروزه در جهان میباشد. چنانچه، بعد از این تاریخ، وزارت تحصیلات عالی کشور کوشش خواهد کرد، تا تمام فعالیت های خویش را براساس همین پلان استراتیژیک تنظیم نماید.

قابل یاد آوری است، که بحث پلان استراتیژیک در وزارت تحصیلات عالی در سال 1383 مطرح گردید و به همکاری سازمان یونسکو در سال 1384 نخستین پلان استراتیژیک تحصیلات عالی به چاپ رسید. البته در سال 1385 بعد از بازنگری مسوده دومی پلان استراتیژیک تهیه گردیده و نسبت به دلایلی به حالت خود باقی ماند.

از سال های 1380 تا اکنون خوشبختانه تحولات بسیار مهم و تغییرات بسیار مثبت در آموزش عالی کشور رخ داده است و تجربیات خود هیئات رهبری وزارت تحصیلات عالی نیز غنی تر از گذشته میباشد،بناً در اوایل سال 1387 تصمیم اتخاذ گردید ، تا پلان استراتیژیک پنج ساله وزارت تحصیلات عالی با در نظر داشت هر دو پلان قبلی و هم آهنگی با استراتیژی انکشاف ملی افغانستان (ANDS) و در مطابقت با نیاز های کنونی جامعه باید نهایی گردد.

این برنامه، خوشبختانه با جدیت دنبال شد و پس از یک سال و چند ماه بررسی و کار توسط متخصصین داخلی و خارجی با همکاری یونسکو، بانک جهانی و پروژه تحصیلات عالی نهایی گردید. طی این مدت نشست ها و سیمینار های متعددی غرض نظر خواهی از استادان موسسات تحصیلات عالی کشور، روسای پوهنتون ها و نمایندگان موسسات آموزشی بین المللی صورت گرفته است. بناً این کار یک فرد نیست و قطعاً کار یک تیم بزرگ است و از همه ذوات محترمی که در تهیه و ترتیب این پلان با علاقه سهم گرفته و زحمت کشیده اند اظهار قدردانی می نمایم.

دراینجا از زحمات آقایان محترم هر یک پوهنوال محمد عثمان بابری معین تدریسی وزارت تحصیلات عالی ، پوهاند محمد صابر خویشکی معین اداری وزارت تحصیلات عالی، دوکتور فیرید هیوارد ، ریچارد وا، مایکل بلندل و خانم سانتوانا داس گپتا همکاران پروژۀ تحصیلات عالی، دکتور جیرم ریدی و مارینا پتریر از یونسکو ، انجینر هری نندر جیت سینگ، هویل رایس از بانک جهانی ، مشاورین اکادمیک وزارت تحصیلات عالی هر یک دکتور قدیر امیریار و دکتور سید عسکر موسوی وهمچنان پوهاند حمیدالله امین ، پوهاند محمد حسن رشیق و مخصوصاً از پشتکار و زحمات محترمه خانم نرگس نهان و همکاران شان دکتورس پلوشه غنی شاهین و محترمه بتول شاه نوری که از آغاز تا پایان این برنامه را مدیریت نمودند و به همین گونه تمام رؤسا و هیئات رهبری پوهنتون ها و موسسات تحصیلات عالی کشور ، مسؤولین و همکاران دوایر مرکزی وزارت تحصیلات عالی و سایر همکارانی که به گونه ی در تکمیل این کار مهم سهیم بوده اند، قلباً و صمیمانه سپاسگزاری می نمایم و برایشان موفقیت آرزو میکنم.

امیدوارم این پلان استراتیژیک رهنمود مناسب و روشن برای توسعه و انکشاف تحصیلات عالی و فردای کشور ما باشد و با بهبود نظام تحصیلات عالی در کشور، سطح دانش عالی و تخصصی ارتقاء یابد و توانایی و خود کفایی ره آورد آن باشد.

باسپاس فراوان

دکتور محمد اعظم دادفر

وزیر تحصیلات عالی
کابل، میزان سال 1388

نظرات 1 + ارسال نظر
Habibullah akabri چهارشنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 01:44 ب.ظ http://www.doshisabz.blogsky.com

[متن های که در اینجا تحریر میگردد بسیار دلچسب اموزنده است واز دوستان تقاضا مندم تا از این مطالب برای کسب دانش شان بهره بهتر ببرد .تشکر از دوشی سبز

تشکر دوست عزیز از اینکه بازدید کننده این صفحه است ممنون شما .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد